Meta marketing:
Facebook og Instagram
Det førhenværende Facebook, valgte i 2012 at opkøbe billeddelingsappen Instagram. Desuden valgte de at navngive paraply-virksomheden Meta, der altså dækker over samtlige af deres sociale platforme, der i dag skriver Facebook, Instagram og WhatsApp, blot for at nævne de største. Dette er en del af en større virksomhedsstrategi fra Metas side, hvor vi kun kan forvente udvikling for fremtiden.
De fleste forbrugere er i dag aktive på en eller flere af disse sociale medier – dette gør også, at mange virksomheder kan have stor gavn af at være tilstede på begge platforme.
Fordelene ved at markedsføre sig på disse kanaler er mange, og de forskellige muligheder kan bruges strategisk til stor gavn for jeres virksomhed.
Langt størstedelen af os har nok oplevet, at se en annonce fra en virksomhed vi tidligere har interageret med – eller efter vi har liket et opslag eller besøgt en virksomhedsside gennem Instagram.
Denne type specificerede markedsføring, hvor man rammer kundeemner der før har vist interesse, kan være ekstrem effektiv og helt afgørende for jeres virksomheds succes.
Dog kræver det, at man har et godt overblik over virksomhedens marketingmål, og at man forstår de utallige muligheder der stilles til rådighed på disse platforme.
Øget omsætning og salg
Er ønsket øget salg og omsætning, eller skal I til at lancere en række nye og spændende produkter?
Skab brand-awareness
Er I en nyopstartet virksomhed og ønsker at opnå en højere brand awareness? Ønsker I at forbedre jeres kendskabsgrad hos jeres kunder?
Opnå en større mængde følgere
Måske oplever I, at jeres tilgang af nye følgere er stagneret og at I derfor gerne vil øge mængden af følgere?
Nordicmedia
Hvorfor skal vi annoncere på Facebook og Instagram?
Annoncering på Facebook og Instagram er to af de stærkeste værktøjer, stillet til rådighed af Meta. Det er forståeligt, når man tænker på at næsten 3 milliarder bruger Facebook dagligt, og 68% af disse brugere logger ind dagligt. Af disse er cirka 1,3 milliarder brugere oprettet med profil på Instagram.
Den største grund til at Meta har så stærke værktøjer, er grundet den mængde data de kan indsamle og aktivt bruge til at målrette sin markedsføring. Dette er data såsom:
- Demografiske oplysninger
- Geografiske oplysninger
- Deres interesser
- Deres interaktionsadfærd og navigeren på forskellige platforme
Nordicmedia
Strategi og målsætning
Al den data vi har tilgængelig, kan vi udnytte til at målrette specifikke annoncetyper, mod specifikke målgrupper, og derved opnå det mål som vi har sat for vores kampagne.
Retargeting/remarketing:
Retargeting er når du målretter din annoncering, mod brugere der enten tidligere har købt i jeres virksomhed eller som har foretaget en eller flere specifikke handlinger. Ofte siger man at disse brugere er de lavt hængende frugter og derfor nemme at “plukke”.
Med denne data kan man sende annoncer mod brugere, der allerede har vist interesse for jeres services eller produkter.
Det er et enormt stærkt værktøj, der dog ser udfordringer grundet GDPR-lovgivning og cookies. Ikke desto mindre er det stadig en effektiv metode at markedsføre sig på, og klart noget alle skal overveje.
Nordicmedia
Lookalike:
En ting er selvfølgelig at ramme tidligere brugere, men hvad hvis man ønsker at ramme nye?
Ved at pushe opslag ud med et budskab, som er målrettet brugere, der minder om de besøgende I allerede har på jeres side, kan I opnå en større brand-awareness og potentielt også nye kunder/følgere. Det er en smart og effektiv måde at gøre brug af jeres kendskab til jeres klassiske forbrugersegment, til at få nye kunder.
Gennem disse look-alike opslag med tekst, billeder eller video, kan man blandt andet fortælle om et kommende arrangement eller nogle fede tilbud. Disse brugere kan måske ikke nås med organiske opslag – og derved kan en virksomhed nå bredere ud ved at bruge data fra et eksisterende og aktivt segment.
Dette er kun en lille del af mulighederne på Facebook og Instagram, men det er helt bestemt medier som samtlige virksomheder bør kraftigt skal overveje, at være aktive på. Både organisk, men så sandelig også gennem betalt annoncering.
Bliv ringet op af en specialist
Brug for ekspertise? Tag det første skridt. Udfyld dine detaljer, og lad os gøre resten ved at forbinde dig med den rette specialist