Public Relations (PR)
Public Relations (PR) er en afgørende del af enhver organisations kommunikationsstrategi. Det handler om at opbygge og vedligeholde et positivt og stærkt brandimage. Dette gælder internt såvel som eksternt.
Derfor er en væsentlig del af PR opbygningen af tillidsfulde relationer. Dette strækker sig over forhold til medier, kunder, investorer, medarbejdere og samfundet som helhed. Det er gennem disse relationer, at man kan fremme ens image i offentligheden og fremstå troværdig og konsistent. Det er en fantastisk måde at oplyse om virksomhedens indsatser – eksempelvis i form af grønne tiltag, nye lanceringer eller virksomhedens indsatser i lokalsamfundet.
Arbejder I allerede med PR, kan I nok mærke effekten i og med at flere i samfundet gøres opmærksom på jeres virksomhed, de kan danne et positivt indtryk af jer, dele jeres opslag eller annoncer og nye kunder vil være langt mere tilbøjelige til at handle hos jer.
Relationer og tillid
PR fokuserer på at opbygge og styrke relationer med medier, kunder, investorer, ansatte og samfundet generelt. Det handler om at skabe tillid og troværdighed omkring brandet eller organisationen.
Brandopbygning
PR spiller en central rolle i at opbygge et brand. Det indebærer at skabe en sammenhængende historie og et positivt image omkring organisationen gennem forskellige kanaler og aktiviteter.
Kommunikation
PR involverer udvikling af en strategi for at formidle organisationens budskaber effektivt. Dette kan omfatte alt fra sociale medier, pressemeddelelser, begivenheder og andre kommunikationskanaler.
Det handler også om at opretholde en stærk intern kommunikation inden for organisationen. At holde medarbejderne informerede og engagerede bidrager til et positivt arbejdsmiljø og styrker organisationens samlede image.
Nordicmedia
Hvordan kan du forbedre din PR?
For at opbygge en stærk public relations, er det vigtigt at man har en gennemtænkt strategi, hvor man har taget højde for ens organiske posts, annonceret indhold, blogindlæg, medie udtalelser og meget mere.
Det kan være I har et specielt fokus på miljøet og at jeres pakker er lavet af genbrugt pap, eller at I eksempelvis donerer et overskud til en velgørenhed.
Det kan også blot være, at I har en særligt lang returret, dækker alle uforudsete skader/hændelser, eller I har praktikpladser der tilbydes lokale studerende.
Der er et gammelt ordtag der siger: “Al omtale er god omtale”. I dagens samfund og medielandskab i øvrigt, er det selvfølgelig afgørende at forsøge at styre narrativet omkring jeres virksomhed. En nøje tilrettelagt PR-strategi, kan forbedre jeres omdømme betydeligt. På den anden side, kan en dårligt designet PR-strategi have fatale konsekvenser for virksomheden.
Nordicmedia
Hvordan kan du måle om din PR er forbedret?
Der findes ikke et decideret gratis værktøj, hvor du kan måle om du har fået bedre omtale eller om den generelle opfattelse af jeres virksomhed er positivt påvirket af jeres PR.
Dog kan man gennem brug af anmeldelser, stigende antal kunder, kommentarer på sociale medier, mulige tv-spots og lignende, vurdere hvorvidt den strategi man har eksekveret, rent faktisk leverer frugtbare resultater.
Derfor er det også vigtigt, at man hele tiden varetager, vurderer og forbedrer sin PR, alt efter den ønskede feedback. Det er ikke en nem opgave, men det er en opgave alle virksomheder bør udføre.
Selvfølgelig er der forskel på en verdensomspændende virksomhed og på en lokal forretning. Og så alligevel ikke. PR kan sagtens fungere fremragende på lokalt plan, og har du omtale som en værdsat og værdifuld bidragsyder til samfundet, så vil dine kunder helt automatisk komme til dig.
Bliv ringet op af en specialist
Brug for ekspertise? Tag det første skridt. Udfyld dine detaljer, og lad os gøre resten ved at forbinde dig med den rette specialist