Succes er mit fix i hverdagen

Nordic Media / Marketing-blog  / Succes er mit fix i hverdagen

Succes er mit fix i hverdagen

Metin Barut fra Kolding driver sit marketingfirma i kraft af stor arbejdsglæde, som smitter af på medarbejderne.

teambillede
Min drivkraft er at skabe noget selv
Metin Barut har på få år skabt marketingvirksomheden Nordic Media i Kolding. Succesen skabes gennem gode relationer til både kunder og medarbejdere

IVÆRKSÆTTERPORTRÆT
Af Jørgen Høg

Metin Barut kalder det et fix i hverdagen. Når han lykkes med projekter sammen med nogle af sine kunder, så skaber han ikke blot succes for sine kunder, men også for sig selv.
”Drivkraften for mig har aldrig været, at man har større frihed som selvstændig, eller at det skal være en økonomisk gevinst. Min drivkraft har primært været at kunne gøre noget og skabe noget selv. Iværksætte noget,” siger den 33-årige forretningsmand, der har en kandidatgrad i økonomisk markedsføring fra CBS. Han har gennem flere år nu oplevet stigende vækst både i omsætning og i antallet af kunderelationer.
Glæden ved at kunne bestemme selv er altafgørende.
”På den her måde får jeg både lov til selv at bestemme, hvilke kunder vi gerne vil arbejde med, men jeg har også fuld indflydelse på præcis den strategi, der bliver lagt. Man kunne sagtens forestille sig et scenario, hvor jeg var ansat i et marketingsbureau, men problematikken er, at jeg gerne vil arbejde inden for nogle friere rammer og arbejder ca. 60 timer i ugen,” siger direktøren.

Ansatte er som en familie
Han gør en dyd ud af at håndplukke og udvikle sine medarbejdere. Så kan han også nemmere overføre sit glædesfix til sine ansatte.
”Primært handler det om, at jeg betragter mine ansatte som min familie. Det snakker vi meget om til vores teammøder. Jeg går ikke altid efter papir og cv, og vi har et rimelig ungt team. For mig betyder det meget, at vi kan forme virksomhedens fremtid i fællesskab, og de skal heller ikke have for mange forudindtagede meninger om, hvordan marketing fungerer i dag. Jeg ser det som en læringsproces, at de lægger vægt på at skabe succes for vores kunder,” siger han.
Han kan endog finde på at lægge et par timer ekstraarbejde oveni, hvis arbejdet med en kunde er så fyldt med fix, at de så at sige er i gang med at skabe noget større.
”Det har vist sig, at de kunder, der opnår succes, de kommer tilbage, og de vender tilbage med både det dobbelte eller de tredobbelte,” siger han og forklarer, at firmaets arbejdsglæde ligefrem smitter positivt af på kunderne.

Ingen markedsføring
Kundeporteføljen vokser og vokser år for år, nu er den på ca. 160, ordrerne ligger mellem 5.000 og 1,5 mio. kr., og 80 pct. af dem kommer faktisk i hus via mund-til-mund-metoden. Ligesom man siger, at en mekanikers bil altid er i stykker, så bruger Nordic Media uendeligt lidt tid på at markedsføre sig selv.
Det er ikke, fordi firmaet ikke har haft overvejelser om at skabe et større brand og lægge seriøse planer for fremtiden. Det har stået på to-do-listen i tre måneder nu.
”Man er nødt til at være realistisk som iværksætter. Man skal koncentrere sig om sine kunder, og man skal koncentrere sig om at tjene nogle penge. Vi markedsfører os slet ikke, som vi gør for vores kunder,” siger Metin Barut.
Det skal man så til gengæld til nu. Man har netop ansat en person, der skal stå for firmaets egen markedsføring.
”Hvis vi skal brande os selv, vil vi selvfølge tage nogle af de samme teknikker i brug, som vi bruger for vores kunder,” siger Metin Barut og nævner bl.a. begreber som strategi, kundesegmenter, kommunikation og værdiinnovation. Hans største udfordring er ikke at skaffe nye kunder, her og nu er det altid en stor mundfuld at skaffe kvalificeret arbejdskraft.
”Udfordringen er, at hvis man skal vokse med sit firma, så er arbejdskraften enormt vigtig. Det er en tilpasning konstant at skulle jonglere med de opgaver, man har og den kapacitet, man har. Nogle gange har man underkapacitet, fordi du henter ikke bare en marketingsperson ind og sætter hende til at lave en opgave. Der er altid en periode med indlæring. Rekruttering er svært, fordi det er tidskrævende. Oplæringen bagefter stjæler også din tid,” siger han.

Ledelsesansvar
Metin Barut har ingen formel lederuddannelse, og på nogle områder kan han godt se, at han står med en udfordring rent medarbejdermæssigt og godt kunne tænke sig nogle redskaber til at sige, at det her er den rigtige vej at gå.
Men andre gange har han også lagt mærke til, at man gennem sin akademiske uddannelse har lært rigtig meget.
Han har endnu ikke været ude for at skulle afskedige nogen i Nordic Media, men det ville være en af de værste ting, fordi relationen er så stærk.
”Jeg frygter den dag det skal ske,” siger han. ”Jeg har en meget venskabelig og tæt relation til mine medarbejdere, og jeg håndplukker dem. Jeg føler, at det er mit ansvar, at de har noget at lave,” siger han.
Målsætningen er at få stadfæstet og sikret en jævn og fortsat god drift i virksomheden.
Jeg har ikke en målsætning om at vi skal vokse til 15-20 eller 50 medarbejdere. Jeg har ikke nogle ambitioner om lige nu og her at blive større. Min ambition er at skabe stabilitet i virksomheden. Vi har nok i de kunder, vi har lige nu. Dem vil vi gerne gøre glade og holde på dem gennem længere tid og skabe succes for dem. Så kommer resten af sig selv,” siger han.

Hvad har været din mest himmelråbende fejl som iværksætter?
”Det har været at budgettere efter den omsætning, vi har lavet. Likviditeten. Man havde lavet masser af omsætning, men pengene lå ude hos kunderne, fordi man skulle afslutte opgaverne, og så stod man med et likviditetsproblem. Man skal altid huske at tjene hele årets omsætning på 10 måneder, da der både er ferie og sygdom.”

Hvad er det værste ved at være iværksætter?
”Nogle gange møder man udfordringer, hvor man tænker, at nu har jeg ramt muren og tænker, hvordan kommer jeg over her.”

Hvor mange gange har du gået og tænkt: ’Åh nej, det her går ikke?’
”Det har jeg gjort mange gange, for som iværksætter er timerne meget forskellige. Så sent som i nat stod jeg op kl. 3.30, fordi jeg havde et projekt der skulle afleveres kl. 8. Man har så været i gang i 12 timer, inden man har spist sin frokost, og der kan man godt stå kl. 5 med sin morgenkaffe og tænke, det er sgu lidt hårdt det her, ikke. På den anden side – du kan være så afmattet, men lykkelig indvendig, fordi dagen har været en succes. Jeg har igen fået mit fix. Desuden er familien en helt afgørende opbakning i mit liv. Jeg får tit at vide, at jeg har stor succes, men inderst inde ved jeg godt, at det ikke kunne have ladet sig gøre at få succes uden opbakningen fra min kone Lydia.”

Fakta Nordic Media
Marketingbureau etableret som Nordic Media i 2013 i Kolding
Etableret og ejet af Metin Barut, 33 år
8 ansatte inden for analyse og strategi, markedsføring, webløsninger, video og animation
Ca. 160 kunder

nordicmedia

No Comments

Post a Comment